Non knielt voor politie in Myanmar en gaat wereld over



■ AD ■ De Myanmarese non Anna Roza zorgde voor een opvallend moment door tijdens protesten tegen de militaire junta in de stad Myitkyina voor politieagenten te knielen en ze te vragen de demonstranten niet op te pakken of aan te vallen. Op videobeelden en foto’s die internationaal in het nieuws kwamen is te zien dat twee agenten samen met de non knielen en hun hoofd tegen de grond drukken.

Tegen Sky News zei Anna Roza dat de politie haar had verteld dat zij weg moest blijven van de protesten. ,,Ik zei nee. Als jullie dit willen doen, dan zullen jullie door mij heen moeten.” Kort voordat de politie hardhandig zou gaan optreden, smeekte de non andermaal om geen geweld te gebruiken.

,,De agenten knielden met mij, maar ze zeiden dat ze dit moesten doen.” Daarna zette de politie traangas in. ,,Ik kreeg moeite met ademhalen en werd duizelig. Toen zag ik een man die was neergeschoten.” Op een foto is te zien hoe Anna Roza naar de man kijkt terwijl tientallen demonstranten op hem af rennen om hem te helpen. Hij overleed uiteindelijk in het ziekenhuis.

De non zei tegen Sky News dat ze door het traangas niet heeft kunnen zien wie er schoot. ,,Maar ik hoop dat het niet de agenten waren die ik gesproken heb.” Gisteren zijn volgens getuigen twee of drie mensen doodgeschoten door veiligheidstroepen in Myitkyina.

Anna Roza werd op 28 februari voor het eerst gefilmd tijdens protesten. Ook toen probeerde ze agenten ervan te overtuigen geen geweld te gebruiken. ,,Ik ben bereid mijn leven te geven om de demonstranten te beschermen”, zei ze eerder al tegen Sky News.

In Myanmar zijn de afgelopen weken ruim 60 mensen gedood door veiligheidstroepen tijdens demonstraties tegen de militaire staatsgreep van 1 februari. Het protest van Anna Roza wordt online veel vergeleken met het iconische beeld van de man die in 1989 voor een tank op het Chinese Plein van de Hemelse Vrede in Peking stond.