Bodar: ‘Groep van Baudet is wellevend en beschaafd’



■ KRO ■ Antoine Bodar was vandaag te gast in het tv-programma Buitenhof om te spreken over het electoraal succes van Forum voor Democratie, omdat hij de leider van die partij al ongeveer twaalf jaar kent. De veelbesproken overwinningsspeech van Thierry Baudet vermocht de rooms-katholieke priester te amuseren. Verder zei hij dat Baudet in tegenstelling tot Geert Wilders in elk geval beschaafd is.

“Het deed me wel denken aan de gymnasiumtijd, natuurlijk”, zei Bodar in Buitenhof. “Ik vind het wel bijzonder dat nu iedereen weet wat de uil van Minerva inhoudt, wat door iedereen wordt opgezocht als ze het zelf nog niet wisten. Aangezien ik hem al lang ken, zie ik ook hoe hij is.”

Bij zijn toespraak woensdagavond was Baudet volgens Bodar “nogal in zijn element”. “Ik had bepaalde woorden niet gebruikt. Maar ja, het heeft mij ook geamuseerd.” De priester voegt er desgevraagd aan toe dat hij ‘boreaal’ niet zou hebben uitgesproken. Bodar moest op internet opzoeken welke bijbetekenis die term in bepaalde politieke kringen heeft. “Ik zou dat woord vermeden hebben; daarmee had hij veel ergernis kunnen voorkomen.”

Dat Baudet kritisch was ten aanzien van journalisten en de universiteiten, vond Bodar wel prettig. “Mogen wij van de andere kant ook eens journalisten bekritiseren.” En over het academisch onderwijs in Nederland: “Laten we wel wezen: de universiteiten zijn ook steeds meer voortgezet voortgezet onderwijs geworden.”

Bodar was enige tijd geleden uitgenodigd om te spreken voor de Summer Academy van Forum voor Democratie. Hij trof daar een “jong, goed uitziend” gezelschap aan. “De meesten hadden twee studies afgerond, meestal ook al gepromoveerd. Ze waren werkelijk geïnteresseerd in wat ik te zeggen had. Ik sprak er over de Italiaanse renaissance.” Het was hem opgevallen dat zijn toehoorders hem na afloop vroegen of hij geen vrees had voor de islam.

Bodar signaleert in het opkomende Forum van Democratie een nieuwe bevolkingsgroep hoger opgeleiden “die vindt dat ze de nieuwe elite moeten worden” Dat gaat volgens de priester gepaard met Bildung, “dat ouderwetse woord” dat staat voor “vorming tot zelfstandig nadenken enzovoort.”

De in Rome woonachtige geestelijke ziet in Baudets overwinning geen parallellen met de Fortuyn-revolte en het aanvankelijke succes van Wilders’ PVV. “Ik persoonlijk had niet zoveel met meneer Fortuyn. Dat vond ik nogal een uh… nou ja, enfin. Hij is dood, dus laten we daarover verder niet spreken. En ik heb die PVV altijd een verschrikkelijke partij gevonden. Dat zat hem natuurlijk vooral in die man die van die vreselijke taal uitslaat in de Tweede Kamer. Ik hou van netjes, van wellevend.”

“Ik vind Thierry Baudet, met alle toeren die hij uithaalt, en zijn groep die ik daar heb aangetroffen en ook zijn vriendenkring – voor zover ik die ken – een wellevende groep mensen. Beschaafd, heet dat ouderwets. Dat mag je niet meer zeggen in ons land. Want dit land is soms ontzettend intolerant, maar ik zeg het toch.”