Pastoor Harm Schilder: ‘Paus danst een tango met de kerk, maar de Kerk is een oude vrouw’



,,Ik zie paus Franciscus als een Argentijn die met de kerk een tango danst. Dan weer spreekt hij over hel en duivel, dan weer wast hij de voeten van behoeftigen: links, rechts.”

Die observatie komt van de Tilburgse pastoor Harm Schilder, die begin volgend jaar naar Bladel vertrekt. In zijn afscheidsinterview, woensdag in het Brabants Dagblad, plaatst hij kanttekeningen bij de koers van de kerk. ,,Er moet een balans zijn tussen spiritualiteit en aandacht voor maatschappelijk onrecht. De kerk is een oude vrouw. Ze duizelt in deze tijd. En ik weet niet hoe zij uit deze dans gaat komen.”

Schilder blikt ook terug op de twee kwesties waarmee hij de landelijke pers haalde. Dat hij niet week voor buren die ’s ochtends verschoond wilden blijven van zijn klokgelui voor de vroegmis, heeft hem veel positieve aandacht bezorgd. ,,Mensen vonden dat ik tenminste ergens voor stond. Ik kwam de huiskamers van de mensen binnen. Bij Pauw en Witteman mocht ik rustig mijn beweegredenen uitleggen.”

Maar de kwestie van de foto’s van uitgeschreven katholieken die Schilder op wilde hangen, heeft hem ‘genekt’. ,,De framing van een priester die een schandpaal optrok, kreeg ik niet gecorrigeerd.” In 2010 kwam Schilder ook in het nieuws toen hij vertelde niet op het CDA, maar op de PVV te hebben gestemd. ,,Dat was een eenmalige proteststem. Wilders zei voor de joods-christelijke traditie te staan, maar dat is me tegengevallen.”