Opmerkelijke reclamecampagne van Franse bisdommen



Negen Franse bisdommen in Bretagne en de Loire-regio hebben een opmerkelijke reclamecampagne gelanceerd die inspeelt op de groeiende onwetendheid over het christelijke gelooof in de samenleving. Dat moet ouders ervan overtuigen hun kinderen naar de catechese te sturen, zodat zij geen religieuze analfabeten worden. Sinds begin september worden massaal affiches en postkaarten verspreid. Met daarop slogans als: La parabole ? - Et si ce n’était pas qu’une antenne?, Saint Marc? - Et si ce n’était pas qu’une lessive?, La religieuse? - Et si ce n’était pas qu’une pâtisserie?

Op de persvoorstelling van de campagne werd uitgelegd waarom voor een, voor de Kerk eerder ongewone humoristische invalshoek is gekozen. Tegelijk hopen de initiatiiefnemers ook randkerkelijken te kunnen overtuigen. Wij willen kinderen helpen doordringen tot de echte kern van de dingen, zegt mgr. Raymond Centène, de bisschop van Vannes. Geloof tracht de belangrijke levensvragen te beantwoorden.

Reclame om kinderen naar de catecheselessen te lokken is een primeur in de katholieke Kerk in Frankrijk. Levendige kleuren en opmerkelijke slogans moeten alvast ervoor zorgen dat de affiches worden opgemerkt. Dat zorgt ervoor dat kinderen en hun ouders in Bretagne en de Loire-regio op zijn minst op de hoogte zijn van de mogelijkheid om zich voor de initiatie in te schrijven. Volgens Sophie Renaud, diocesaan verantwoordelijke in Vannes, zijn catecheseverantwoordelijken zich de afgelopen jaren meer en meer bewust geworden van de noodzaak om op een andere manier over catechese te communiceren. Wij proberen aansluiting te vinden bij de huidige trends en een ruim publiek aan te spreken. Wij kregen al vele positieve reacties en vragen van ouders die meer informatie willen.

Bron: La Croix/Kerknet