Nieuwe Vlaamse priester: 'De wereld wordt menselijker als ze zich bekeert'



“Een priester is geen wereldverbeteraar. De wereld zal menselijker worden als ze Christus leert kennen, als ze zich bekeert.” Dat zegt de onlangs gewijde Belgische priester Servaas Bosch (35) deze week in Katholiek Nieuwsblad.

Bosch werd op 2 juli in Mechelen tot priester gewijd. Hij verliet op zijn 28e de wereld van het management om priester te worden. Hoewel hij opgroeide in een gelovig gezin, was hij het geloof onderweg kwijt geraakt. Tot zijn zeventiende levensjaar.

“Tijdens een eucharistische aanbidding is mijn hart beginnen smelten. Ik begreep dat God liefde is, bijzonder aanwezig in het Heilig Sacrament. Die ervaring heeft mij in vuur en vlam gezet. Wel zocht mijn verstand verder. Maar van binnen was er een soort vlam, een genade die mij omvormde en die de wereld omvormt: de Heilige Geest”, vertelt de jonge priester in gesprek met KN.

Opvallend is dat de jonge priester vaak een soutane draagt. Bosch: “Als ik met een gewone boord loop, lokt dit geen gesprekken uit. Met de soutane, heel veel. Mensen beginnen over de kledij, en dat biedt de kans verder te gaan over het Rijk Gods. De priester is ambassadeur van Christus en het Rijk Gods. Het feit dat hij geen modieuze kledij draagt, getuigt van een andere wereld, te midden van het dagelijkse leven.”

bron: Katholiek Nieuwsblad