Eenheid met Oosters-orthodoxe Kerk dichterbij dan met de kerken van de reformatie



Dat zegt priester Antoine Bodar in het februarinummer van het opinietijdschrift De Nieuwe Koers, dat in het teken staat van de toenadering tussen protestanten en rooms-katholieken.

Naast een interview met Bodar staat er ook een gesprek in met dominee De Fijter, organisator van de nationale synode van de Protestantse Kerk.

De Fijter noemt de RKK in het interview “ook maar een stukje van het wereldwijde christendom”. Hij vindt het “voorlopig” te vroeg om terug te keren naar het gezag van Rome, maar hij spreekt wel de hoop uit op een Protestantse Katholieke Kerk (PKK), die een concilie zou kunnen houden met de bisschoppenconferentie.

Bodar is “een tikje geschrokken” door de typering die de dominee van Rome geeft, zegt hij tegen het Reformatorisch Dagblad. “Dat vind ik een beetje denigrerend. In absolute cijfers zijn we de grootste groepering van de hele wereld”, aldus Bodar.

Tevens wijst Bodar er op dat Rome “in een vergevorderd stadium” van oecumene verkeert met de Oosters-orthodoxe Kerk. Bodar: “Met patriarchen is er voortdurend contact. Daarnaast zijn we, met een gemeenschappelijke visie op de sacramenten, het ambt en de Eucharistie, al op veel gebieden één. Ik ben vergroeid met Nederland en ik heb veel contact met mensen van de Reformatie, maar –het spijt me- Constantinopel is nu eenmaal dichter bij ons dan Dordrecht. Was ik orthodox geboren, dan zou ik het gebleven zijn. Was ik protestants, dan zou ik katholiek worden.”

Verder zegt Bodar dat het van het concilie van Trente “onverstandig” is geweest om te zeggen: “Wie dit of dat niet gelooft, hij zij verdoemd”. Door de tegenopmerking over de “vervloekte afgoderij” van de paapse mis in de Heidelbergse Catechismus zijn de katholieken en protestanten “met de ruggen tegen elkaar komen staan”, aldus Bodar.

bron: Katholiek Nieuwsblad