Egypte...



een interessante post is te lezen op "Schoppen Koning"

Het is allemaal heel vriendelijk van paus Franciscus dat hij in de moslimwereld zo goed ligt, mede naar aanleiding van zijn goede medemenselijke gebaar naar de vluchtelingen op Lampedusa, en zijn woorden van verzoening en gebed, ook voor de islamitische slachtoffers in Egypte deze week.

Maar ik ben diep bedroefd en ernstig bezorgd aan het worden over hoe het verder moet met de radicaliserende bendes van de moslimbroederschap ten opzichte van de christenen in Egypte, onze broeders en zusters, de Kopten. Dit is een vervolging aan het worden, die alleen maar kan leiden tot uitroeiing van christenen.

Waar blijft het profetische woord van onvoorwaardelijke solidariteit van Paus Franciscus met Paus Tawadros van de Kopten? Ik vind het sowieso steeds onbegrijpelijker worden dat de Kerk bijna blijft zwijgen over alle toenemende vervolgingen van christenen in de islamitische wereld. Althans, de stem van de Kerk in deze is zwak. Waar blijft de moed van de jaren 30 toen de Paus Mit Brennender Sorge schreef? Voorzichtig, maar o zo duidelijk voor wie het bestemd was? Waar blijft de moed van Johannes Paulus die in zijn titanenstijd tegen het communisme de Polen en alle christenen van Rusland en Oost-Europa bevrijdde? Moeten straks de Russische christenen o.l.v. Putin stelling gaan nemen tegen de dreigende overheersing van alle christenen in de landen van de vreselijke 'arabische lente'? Waarom zwijgen wij...?

Dit weekend zegt Jezus in het evangelie van de Missen in de Gewone Vorm: "Vuur ben Ik op aarde komen brengen, en hoe verlang Ik dat het reeds oplaait! ... Meent gij dat Ik op aarde vrede ben komen brengen? Neen zeg Ik u, juist verdeeldheid." Dat wil zeggen: de Kerk moet in navolging van haar Heer durven spreken en niet zwijgen omwille van angst en de lieve vrede. Mit Brennender Sorge. Nu in het Arabisch...

Ik wil in ieder geval via dit blog wel mijn liefde, gebed en solidariteit uitspreken met al mijn vervolgende broeders en zusters in Egypte. Want wie zwijgt, stemt toe. Ze hebben het nu meer nodig dan ooit tevoren.

bron: weblog van Schoppenkoning (http://schoppenkoning.blogspot.be)