Nederlandse student spreekt paus toe namens Europa



De Nederlandse student Annemarie Scheerboom is door de internationale WJD-organisatie uitgekozen om namens Europa paus Franciscus toe te spreken bij de welkomstceremonie op donderdag 25 juli.

Annemarie (21) is geboren in Utrecht, waar ze nu biologie studeert. Ze is lid van de Sint-Ludgerusparochie, actief bij de Sint-Egidiusgemeenschap, redacteur bij het katholieke jongerentijdschrift Omega Magazine en werkzaam in een restaurant voor dak- en thuislozen. Ze maakte ook de Wereldjongerendagen in Sydney (2008) en Madrid (2011) mee.

De Utrechtse voelt zich zeer vereerd dat zij paus Franciscus, die voor haar een “een heel grote inspiratiebron” is, mag toespreken namens de jongeren uit geheel Europa. “Ik kon het eerst niet geloven. Pas toen ik het aan mensen om me heen ervan vertelde, drong het pas echt tot me door. Daarnaast vind ik het ook wel een beetje spannend”, zei Annemarie in een reactie.

Op 25 juli wordt paus Franciscus op het strand van Copacabana verwelkomd door de deelnemers aan de Wereldjongerendagen. Deze massabijeenkomst begint om 18.00 uur plaatselijke tijd (23.00 uur Nederlandse tijd) en wordt rechtstreeks uitgezonden op wjd.nl. Die donderdag is Annemarie al om 9.00 uur ’s ochtends aanwezig op Copacabana om door de organisatie geïnstrueerd te worden en te repeteren.

bron: Katholiek Nederland