Rabbijn Buenos Aires: 'Paus is integer mens met stevig geloof'



De rabbijn van Buenos Aires heeft paus Franciscus geloofd. "Hij is een integer mens, iemand die zegt wat hij op zijn lever heeft en goed nadenkt over zijn woorden", zegt Abraham Skorka in gesprek met Rome Reports.

"Hij probeert op een speciale manier contact te krijgen met anderen. Hij is een nederig mens met wie ik vele spirituele momenten heb gedeeld, net als hij deed", zegt de rabbijn, die in 2010 een boek schreef met kardinaal Jorge Mario Bergoglio.

De toenmalig aartsbisschop bezocht ooit een synagoge in Buenos Aires bij gelegenheid van het Joodse Nieuwjaar. Hij merkte daarover op dat die plechtigheden hem hielpen om zelfs nog meer te bidden.

"Hij mediteert behoorlijk veel over wat hij zegt en doet, dus als hij wat zegt, is hij er compleet van overtuigd", vertelt Skorka. "Onze band komt uit dezelfde bron, de Bijbel. Voor mij volgt de inspiratie de rabbijnse leer in de Bijbel, terwijl hij zich op het Evangelie en de Kerkvaders richt. Maar aan de wortel daarvan maakt de leer van de profeten het ons mogelijk een band aan te gaan en de dialoog te omhelzen."

De rabbijn zegt onder de indruk te zijn van de persoonlijkheid van de nieuwe paus. Toen de twee aan het boek werkten, "ondervroeg een verslaggever ons vanuit het perspectief van de agnost in de straat. Hij zei: 'Ga je gang, vraag maar, vraag het me op de man af.' Als dat Bergoglio de kardinaal was, vraag ik me af hoe hij als paus zal zijn. Ik denk dat hij hetzelfde zal zijn. Hij staat nu op een punt waarop hij erkend wordt als een man die stevig in zijn geloof staat. Hij is een man die niet zwalkt."

bron: Katholiek Nieuwsblad