Mgr. Leonard is heel blij met de verkiezing van paus Franciscus I



“Ik ben heel gelukkig met de nieuwe paus! Ik ben heel blij en dat het zo snel is gebeurd! Na één dag conclaaf. Dat is buitengewoon, net zoals bij de keuze voor kardinaal Ratzinger als Benedictus XVI”, luidde de eerste reactie van mgr. André-Joseph Léonard, de aartsbisschop van Mechelen-Brussel die vanavond een plechtigheid met de aanvaarding van zes kandidaat-diakens leidde.

“Ik ken kardinaal Jorge Mario Bergoglio hoegenaamd niet”, antwoordde hij op de vraag van Terzake-presentator Lieven Verstraete. “Ik ken hem natuurlijk wel van naam en ik herinner me dat hij ook al werd vermeld in het conclaaf van 2005. Maar voor de rest beschik ik over nauwelijks informatie over hem. Ik heb hem nog nooit ontmoet en ook nog nooit horen spreken. Maar ik ben wel heel blij dat hij uit Latijns-Amerika komt.”

Ook over de keuze van de pausnaam is de aartsbisschop heel enthousiast. “Sint-Franciscus is een van de grootste heiligen uit de geschiedenis van de rooms-katholieke Kerk. Iemand die al eeuwen lang zovele mensen heeft geïnspireerd en nog altijd inspireert. Ik vind het een bijzonder interessante en veelbelovende keuze. Dat hij uit Latijns-Amerika afkomstig is, vind ik heel positief. Het is een continent dat omwille van zijn sterke katholieke aanwezigheid heel zwaar weegt in de katholieke Kerk en in de wereld.”

bron: KerkNet