De eerste woorden van de nieuwe paus



De eerste woorden van paus Franciscus tot de gelovigen op het Sint-Pietersplein.

Goedenavond!

Jullie weten dat het de taak van het conclaaf was, Rome te voorzien van een bisschop. Het ziet er naar uit dat mijn broeders de kardinalen hem van het einde van de wereld hebben gehaald! Ik wil jullie bedanken voor jullie welkom. Mensen van Rome: bedankt!

Ik zou willen bidden voor Benedictus XVI. Laten wij allemaal samen voor hem bidden zodat de Madonna voor hem kan zorgen.

En laten we nu samen aan het werk gaan, samen wandelen, in de Kerk van Rome. Dit is het pad van broederschap en vertrouwen. Laten we voor elkaar bidden vanwege de grote broederschap van de wereld. Ik bid dat het pad vruchtbaar zal zijn voor deze prachtige stad.

Nu zal ik jullie zegenen. Maar ik wil jullie een gunst vragen, om jullie gebed om mij te zegenen als jullie bisschop. Laten we in stilte bidden, jullie gebed voor mij.

(De paus krijgt de stola omgehangen.)

Ik ga jullie zegenen, en de hele wereld – alle mannen en vrouwen van goede wil.

Ik ga jullie nu verlaten. Goede avond, en ik wens jullie vrede.


bron: Katholiek Nieuwsblad