Benedictus XVI belooft trouw aan toekomstige paus



Paus Benedictus XVI heeft tot ieders verrassing de toekomstige paus “onvoorwaardelijk respect en trouw” beloofd.

Dat deed hij tijdens het afscheid donderdag van het kardinalencollege en Vaticaanse medewerkers.

"Voordat ik jullie persoonlijk begroet, wil ik jullie zeggen dat ik in gebed dicht bij jullie zal blijven, vooral in deze komende dagen, opdat jullie volstrekt volgzaam zullen zijn aan de werking van de Heilige Geest in de verkiezing van de nieuwe paus.”

"Dat de Heer jullie zal laten zien wat Hij van je wil", wenste Benedictus XVI de 144 verzamelde kardinalen toe in het Apostolisch Paleis.

"Onder u, tussen het College van Kardinalen, is ook de toekomstige paus aanwezig, aan wie ik nu al mijn onvoorwaardelijke respect en gehoorzaamheid beloof.”

De kardinalen van de Kerk beloven na de pauskeuze hun gehoorzaamheid aan de nieuwe paus in de Sixtijnse Kapel. Daardoor klonken Benedictus’ woorden des te krachtiger.

De organisatoren van de afscheidsbijeenkomst hadden er niet op gerekend dat de paus nog het woord tot de aanwezigen zou richten en waren daardoor zeer verrast.

Kardinaal Angelo Sodano, deken van het College van Kardinalen, bedankte de paus namens alle kardinalen. Hij zei daarbij, verwijzend naar de Emmausgangers, dat de paus tijdens diens pontificaat de harten van de kardinalen had doen branden.

bron: Katholiek Nieuwsblad