Paus uit kritiek op Belgische justitie



Paus Benedictus XVI heeft kritiek geuit op de handelwijze van de Belgische politie rond een aantal huiszoekingen in het aartsbisdom Mechelen-Brussel. Dat heeft het Vaticaan vandaag laten weten.

Volgens de paus waren de invallen "verrassend en betreurenswaardig", zo schreef hij in een brief aan aartsbisschop André-Joseph Léonard, voorzitter van de Belgische bisschoppenconferentie.

Met de brief spreekt de paus zijn steun uit aan mgr. Léonard, die overmorgen in Vaticaanstad het pallium krijgt opgelegd. De aartsbisschop stelde dat justitie weliswaar het volste recht heeft om onderzoek te doen naar eventueel misbruik in de kerk, maar dat zij te ver ging toen politiefunctionarissen daarbij een graf in de Mechelse kathedraal openden.

Benedictus XVI: "Ik wil u, mijn broeder in het bisschopsambt, en alle bisschoppen van België, een blijk geven van mijn nabijheid en mijn solidariteit op dit droeve moment, waarbij op enigszins verrassende en betreurenswaardige wijze huiszoekingen zijn uitgevoerd, zelfs in de kathedraal van Mechelen en in de ruimtes waar het Belgisch episcopaat bijeenzat in een plenaire vergadering."

"Ik hoop dat het recht zijn beloop zal krijgen, waarbij de rechten van individuen en instituties moeten worden gegarandeerd en de rechten van slachtoffers gerespecteerd'', aldus de paus.

Het Vaticaan tekende eergisteren al protest aan bij de Belgische ambassadeur in Vaticaanstad, maar het is voor het eerst dat de paus zich met de zaak bemoeit.

bron: Katholiek Nederland