Oorlog in de OLV Koningin van de Vredekerk in Amsterdam



Dit is werkelijk een bizar artikel over liturgische ontsporingen (als we mogen aannemen dat de Telegraaf aan juiste berichtgeving heeft gedaan). Volgens mij is de verandering die betreffende pastoor heeft doorgevoerd overigens ook niet volgens de liturgische richtlijnen…….

De Amsterdamse Serviela Roeplall heeft de grootste ruzie met de pastoor van de Vredeskerk omdat ze tijdens de mis de hostie in de beker wil dopen, in plaats van eruit te drinken. Ze is zo lastig dat de pastoor nu heeft gezegd dat ze niet meer welkom is.

Sinds enkele maanden mag de hostie niet meer in de wijn gedoopt worden in de Vredeskerk. “Met onmiddellijke ingang. De hele kerk kwam in opstand”, aldus de Amsterdamse. “We moeten nu allemaal uit dezelfde beker drinken. Ik heb de pastoor uitgelegd dat het gezamenlijk moeten drinken uit een beker niet bepaald hygiënisch is en dat er ziektekiemen en bacteriën kunnen worden overgebracht. Ik ben bezorgd, mede door de Mexicaanse griep.”

En de pastoor van de kerk is volgens Roeplall niet bepaald hygiënisch. Zo beschuldigt ze hem ervan dat hij zijn handen niet wast voordat hij de communie uitdeelt. “En dribbelt hij wel parmantig de kerk in en wenst diverse mensen de vrede van Christus.”

De Amsterdamse begrijpt het niet. “Bij andere kerken mag je wel indopen. Waarom doet pastoor Valkering zo kinderachtig?”

Pastoor Pierre Valkering erkent dat het tientallen jaren gebruik was om in de Vredeskerk de hostie in de wijn te dopen. “En ik moet zeggen: naar ieders tevredenheid”, reageert hij. “Maar de Nederlandse bisschoppen vinden het niet meer geoorloofd om te doen. Men vindt het een te actieve houding. Persoonlijk vind ik het spijkers op laag water zoeken, maar ik wil me er wel aan houden hier. Als zij deze kerk wil bezoeken, zal ze moeten drinken uit de beker.”

Maar Roeplall is strijdbaar. Ze riep de hulp in van de hoofdstedelijke GGD. In een brief liet de GGD haar weten dat het alle geestelijken adviseert de handen met water en zeep te wassen voor het brood wordt gebroken. “Het is belangrijk dat de handhygiëne in acht wordt genomen wanneer er voedsel wordt aangeraakt”, schrijft de GGD. “Ook is het drinken uit dezelfde beker niet hygiënisch omdat via speeksel onder andere virussen zoals griep, ziekte van Pfeiffer en herpes overgebracht kunnen worden.”

Toch: de zaak in de kerk ter sprake brengen mocht niet. Na een kerkdienst wilde ze het woord. “Voor het eerst in mijn leven liep ik naar de microfoon en wilde de kerkgangers mededelen dat ik een gesprek had gehad met bisschop Punt en dat ik hem had gevraagd om erover na te denken het besluit terug te draaien. Maar ik kon amper de eerste zin uitspreken of pastoor Valkering onderbrak mij met de tekst dat dit soort mededelingen niet in de kerk thuishoorde. De dienstdoende koster haalde direct de microfoon weg. Ik was van verbazing helemaal van mijn stuk gebracht en kon niets meer zeggen. Mijn adem stokte in mijn keel. Dat mij in mijn kerk de mond werd gesnoerd, daar ben ik het meest verdrietig over.” Over het conflict met Roeplall zegt pastoor Valkering: “Ik weet dat zij tegen deze verandering is en tegen de manier waarop ik dit heb aangepakt. Maar ik vermoed dat ze elders in de stad wel terechtkan. Er zijn nog verschillende kerken die vasthouden aan het oude gebruik om de hostie in de wijn te dopen.”

Maar Roeplall wil niet weg bij de Vredeskerk. “Mijn vader, die ruim drie jaar geleden overleed, was daar kerkganger. Ik heb een emotionele band met de kerk. Elke zondag brand ik een kaarsje voor hem.”

bron: De Telegraaf