Stellingname van de Duitse districtsoverste m.b.t. de uitspraken van Mgr. Williamson



Als districtsoverste van de Priesterbroederschap St. Pius X in Duitsland ben ik met mijn medebroeders geschokt over de uitspraken van Mgr. Williamson hier in dit land.

Het bagatelliseren van de volkenmoord op de joden onder het ns-regiem en diens gruweldaden zijn voor ons onacceptabel. De vervolging en het vermoorden van talloze Joden in het derde rijk raakt ons uiterst pijnlijk, kwetsen zij toch ten diepste het christelijke gebod van de naastenliefde, dat geen etnische verschillen kent.

Ik wil me voor dit optreden verontschuldigen en me van iedere uitspraak van dit soort distantiĆ«ren. Voor ons is zo’n distantiĆ«ring ook daarom vanzelfsprekend, omdat de vader van aartsbisschop Lefebvre zelf in een concentratiekamp is omgekomen en ook vele katholieke priesters in Hitlers strafkampen hun leven lieten.

Stuttgart, 27.01.2009

Pater Franz Schmidberger – Districtsoverste

bron: website Priesterbroederschap Sint Pius X Nederland