Mgr Williamson biedt excuses aan



Richard Williamson, een van de vier bisschoppen van de integristische Priesterbroederschap Pius X, biedt in een donderdag door de commissie Ecclesia Dei gepubliceerde verklaring zijn verontschuldigingen. De bisschop herroept tevens zijn omstreden uitspraken over de Holocaust.

Hij ontkende eerder dat er bewijzen bestaan voor de gaskamers en beweerde dat er geen 6 miljoen, maar ‘hooguit’ 200 à 300.000 Joden door de nazi’s om het leven zijn gebracht. De uitspraken van de bisschop zorgden wereldwijd voor grote opschudding. Williamson dreigde uit Pius X gezet te worden als hij zijn uitspraken voor eind februari niet herriep en zijn excuses zou aanbieden. Richard Williamson schrijft dat hij zich op aandringen van de paus en bisschop Bernard Fellay, die aan het hoofd staat van de Priesterbroederschap Pius X, opnieuw over zijn uitspraken gebogen heeft. “Het spijt mij oprecht dat ik deze uitspraken deed. Ik zou ze nooit gedaan hebben als ik mij vooraf bewust was van de schade en de pijn die daardoor veroorzaakt wordt, in het bijzonder aan de Kerk en de overlevenden en verwanten van slachtoffers van het Derde Rijk.”

Williamson erkent dat zijn uitspraken op de Zweedse televisie niet historisch gefundeerd zijn. Hij besluit zijn brief met de woorden van de paus. Die stelde onlangs dat elk onrechtvaardig geweld tegen een mens, geweld doet aan de hele mensheid.

bron: KerkNet