■ KRO ■ De Sint-Petrusbroederschap (FSSP) heeft gisteren een verklaring afgegeven waarin zij haar trouw aan paus Franciscus herbevestigt en haar teleurstelling uitspreekt over diens recente motu proprio Traditionis custodes, dat het vieren van de ‘oude mis’ aan banden legt.
“De Priesterlijke Broederschap van Sint-Petrus, die de heiliging van priesters tot doel heeft door de trouwe naleving van de liturgische tradities van vóór de hervorming die na het Tweede Vaticaans Concilie werd doorgevoerd, heeft het motu proprio Traditionis custodes van paus Franciscus met verbazing tot zich genomen”, aldus de internationale clericale gemeenschap in haar verklaring.
Traditionis custodes (‘Bewaarders van de traditie’), uitgevaardigd op 16 juli, beperkt het gebruik van de traditionele Latijnse mis en verbiedt deze te vieren in parochiekerken. Het bepaalt dat het de “exclusieve bevoegdheid” van elke bisschop is om het gebruik van de Latijnse Mis in zijn bisdom toe te staan volgens het op gezag van Sint-Johannes XXIII uitgevaardigde Romeins Missaal van 1962 (vlak vóór het Tweede Vaticaans Concilie).
In de verklaring die de FSSP vanuit haar hoofdkwartier in Fribourg (Zwitserland) uitbracht, wordt uitgelegd dat zij een canoniek erkende religieuze gemeenschap is en “altijd blijk heeft gegeven van haar gehechtheid aan het gehele leergezag van de Kerk en van haar trouw aan de Romeinse pontifex en de opvolgers van de apostelen, en dat zij haar ambt uitoefent onder de verantwoordelijkheid van de diocesane bisschoppen”.
“Daarom is de Sint-Petrusbroederschap vandaag diep bedroefd over de redenen die zijn gegeven voor het beperken van het gebruik van het Missaal van paus Johannes XXIII, dat in het centrum van haar charisma staat”, aldus de verklaring.
De FSSP werd gesticht door twaalf priesters die voorheen lid waren van de Priesterbroederschsp Sint-Pius X (FSSPX), een clericale gemeenschap die een canoniek irreguliere status heeft binnen de Rooms-Katholieke Kerk. De stichter van de FSSPX, aartsbisschop Marcel Lefebvre, werd voor zijn dood geëxcommuniceerd omdat hij vier bisschoppen had gewijd zonder toestemming van de Apostolische Stoel.
De constituties van de FSSP verwijzen naar de leer van het Tweede Vaticaans Concilie, en zij “heeft er altijd naar gestreefd in overeenstemming te zijn met wat emeritus paus Benedictus XVI in 2005 noemde: ‘de hermeneutiek van de hervorming in de continuïteit van de Kerk’.”
Paus Franciscus motiveerde zijn bepalingen in een brief aan het wereldepiscopaat, waarin hij zegt dat de uitbreiding van de Latijnse Mis na Summorum Pontificum niet heeft geleid tot een verenigde Kerk.
Summorum Pontificum was de apostolische brief van paus Benedictus XVI uit 2007, waarin het recht van alle priesters van de Latijnse Kerk werd erkend om de Tridentijnse liturgie te celebreren; speciale toestemming van de mis van de plaatselijke ordinaris was niet nodig. Franciscus heeft dat teruggedraaid en de status van de Tridentijnse liturgie als “buitengewone vorm van de Romeinse ritus” opgeheven.
Summorum Pontificum wordt volgens Franciscus, “misbruikt om de kloven te vergroten, de meningsverschillen te versterken en onenigheden aan te moedigen die de Kerk schaden, haar pad versperren en haar blootstellen aan het gevaar van verdeeldheid”.
De FSSP verklaart dat zij “zich op geen enkele manier herkent in de geuite kritiek. Het is verbazingwekkend dat er geen melding wordt gemaakt van de vele vruchten die zichtbaar zijn in de apostolaten die verbonden zijn aan het Missale Romanum van Johannes XXIII en van de vreugde van de gelovigen dat zij kunnen profiteren van deze liturgische vorm”.
In de verklaring wordt opgemerkt dat de Latijnse Mis “velen” ertoe heeft aangezet het katholieke geloof te ontdekken of naar het katholieke geloof terug te keren.
“Hoe kunnen we bovendien verzuimen op te merken dat de gemeenschappen van gelovigen die eraan verbonden zijn vaak jong en bloeiend zijn, en dat veel christelijke huishoudens, priesters of religieuze roepingen eruit voortgekomen zijn”, vraagt de FSSP zich af. Zij verklaart dat “wij enerzijds onze onwrikbare trouw aan de opvolger van Petrus willen bevestigen, en anderzijds ons verlangen om trouw te blijven aan onze constituties en ons charisma, door de gelovigen te blijven dienen zoals wij dat sinds onze stichting hebben gedaan”.
In Nederland is de FSSP actief in Amsterdam. Daar beheert zij de Sint-Agneskerk. Om haar gebruik van het Missale Romanum uit 1962 te continueren, is dus nu speciale toestemming nodig van de bisschop van Haarlem-Amsterdam. Het is niet nog bekend wat de beslissing van mgr. Jan Hendriks is of zal zijn.