Franciscus slaakt vredeskreet



Paus Franciscus heeft vanmiddag in zijn Angelustoespraak een “krachtige kreet om vrede” geslaakt. Hij deed dat vanwege de huidige politieke ontwikkelingen met betrekking tot het gebruik van chemische wapens in Syrië. Zonder de VS te noemen, liet de paus blijken dat hij tegen een militaire vergeldingsactie is.

“Er zijn zoveel conflicten in deze wereld waaraan ik lijd en die mij grote zorgen baren. Maar dezer dagen wordt mijn hart diep verwond vooral door wat er in Syrië gebeurt. Ik ben gekweld door de dramatische ontwikkelingen die dreigen’, zei de paus tot de pelgrims op het Sint-Pietersplein.

“Ik roep krachtig op tot vrede. Het is een oproep die uit mijn diepste binnenste komt. Hoeveel leed, hoeveel verwoesting, hoeveel pijn heeft het gebruik van wapens veroorzaakt in dat getormenteerde land, vooral onder burgers en ongewapenden. Ik denk aan de vele kinderen die het licht van de toekomst niet kunnen zien.”

Franciscus sprak zijn afschuw uit over het gebruik van chemische wapens. “Ik veroordeel het ten strengste.” De paus bracht de recente “verschrikkelijke beelden” in herinnering van Syrische burgers die door gifgas om het leven waren gebracht. “Die staan gebrand in mijn geest en hart. Er is een oordeel van God en ook een oordeel van de geschiedenis over onze acties, waaraan niet valt te ontsnappen!” fulmineerde de paus. “Nooit zal het gebruik van geweld vrede kunnen brengen. Oorlog roept oorlog op! Geweld roept geweld op!”

De paus riep alle betrokken partijen op tot vreedzame onderhandelingen om de conflicten te beëindigen. De internationale gemeenschap moet volgens hem concrete stappen zetten om de dialoog te bevorderen. “De mensheid wil gebaren van vrede zien en woorden van hoop en vrede horen."

“Ik herhaal met kracht: harmonie binnen een volk en tussen de volkeren wordt niet tot stand gebracht door een cultuur van confrontatie of een cultuur van conflict, maar wel door een cultuur van ontmoeting en een cultuur van dialoog. Dat is de enige weg naar vrede.” Franciscus bidt dat er alles aan wordt gedaan om de slachtoffers en de vluchtelingen van de burgeroorlog bij te staan.

bron: Katholiek Nederland